7.aprīlis - Pasaules Veselības diena. 2016.gads – diabēts.

Drukāt
Sākumlapa > Veselības veicināšana > Interesanti


No 1950.gada 7.Aprīļa visā pasaulē tiek atzīmēta Pasaules Veselības diena. Pasaules Veselības dienas mērķis - atzīmēt Pasaules Veselības organizācijas (PVO) dibināšanas dienu. Šī diena tiek uzskatīta par lielisku PVO iespēju katru gadu pievērst uzmanību veselībai pasaules mērogā. PVO organizē starptautiskus un reģionālus pasākumus, katru gadu par konkrētu tēmu. Veselības dienā dažādas organizācijas veido pasākumus, kas izglīto sabiedrību veselības jautājumos.

Veselības diena ir viena no astoņām oficiāli atzītām veselības kampaņām, kuras izveidojusi PVO. Kopā ar Pasaules Veselības dienu papildus pasaulē tiek atzīmētas - Pasaules tuberkulozes diena (24.Marts), Pasaules Imunitātes nedēļa (Aprīļa pēdējā nedēļa), Pasaules Malārijas diena (25.Aprīlis), Pasaules “bez tabakas” diena (31.Maijs), Pasaules Asins donoru diena (14.Jūnijs), Pasaules Hepatīta diena (28.Jūlijs) un Pasaules AIDS diena (1.Decembris).

2016.gadā PVO fokusējas piedāvāt tēmu – diabēts. Diabēts jeb cukura slimība ir hroniska slimība, kam raksturīgs paaugstināts cukura (glikozes) daudzums asinīs. Ar uzturu uzņemtie ogļhidrāti organismā tiek pārveidoti par glikozi, ko šūnās izmanto enerģijas iegūšanai. Aizkuņģa dziedzeris ražo hormonu insulīnu, kas palīdz glikozei iekļūt ķermeņa šūnās. Cukura diabēta gadījumā insulīns vai nu netiek saražots pietiekamā daudzumā, vai organisms nespēj saražoto insulīnu efektīvi izmantot. Diabēta saslimšana skaitliski strauji pieaug daudzās valstīs. Visvairāk zemu un vidēju ienākumu valstīs. Diabēts jākontrolē un jāseko tam līdzi, lai novērstu komplikācijas. PVO ir aprēķinājuši, ka 2013.gadā pasaulē 382 miljoniem iedzīvotāju bija diabēts.


Lai samazinātu komplikāciju attīstības risku, svarīga ir diabēta agrīna diagnostika un ārstēšanas uzsākšana. No diabēta izvairīties un diabētu vieglāk aizkavēt ir tiem cilvēkiem, kuri savu ķermeņa svaru uztur normas robežās, regulāri nodarbojās ar fiziskām aktivitātēm un seko veselīgam uzturam. Uzturam vajadzētu sastāvēt no graudaugiem un šķiedrvielām, kā arī jāietver labie tauki, piemēram, polinepiesātinātie tauki, kuri ir riekstu, augu eļļu un zivju sastāvā. Noteikti jāierobežo saldināto dzērienu lietošana un sarkanās gaļas ēšana, un citu produktu ēšana, kuri satur piesātinātos taukus.