Statuss:
Noslēdzies
EKII

2019. gada 26. februārī ir parakstīts trīspusējais līgums starp LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, SIA ”Vides investīciju fonds” un Ogres novada pašvaldību par projekta “Viedo tehnoloģiju ieviešana Ogres pilsētas apgaismojuma sistēmā” (līguma Nr.EKII-3/19).

Projekta ietvaros paredzēts ieviest un demonstrēt viedās pilsētvides tehnoloģijas ielu apgaismojuma sistēmā, kas samazinās elektroenerģijas patēriņu, tādējādi veicinot siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu Ogres pilsētā.

Projekta ietvaros plānotas šādas aktivitātes:

1. Esošo ielu gaismekļu demontāža 920 gab.

2. Jauno viedo pilsētvides tehnoloģiju iegāde un piegāde:

  • LED ielu gaismekļi ar gaismas spēju no 37 W līdz 137 W (920 gab.);
  • 9 kontrolieri sadalē un kontrolieris katrā gaismeklī no kuriem 460 ar kustību sensoru un 460 bez kustības sensora;
  • 2 video detektori un 2 sakaru iekārtas, kas nosaka ielu servisa līmeni (automobiļu plūsmas intensitāti).

3. Visu jauno tehnoloģiju montāža.

Inovatīva apgaismojuma vadība

Apgaismojuma klases pilsētas teritorijā tiek noteiktas balstoties uz ielu sarežģītības pakāpi un automobiļu plūsmas intensitāti, aprēķinā ietverot gan maksimālo transporta piesātinājumu, gan arī vidējo diennakts piesātinājumu. Latvijas pilsētu teritorijās atkarībā no gadalaika apgaismojums ir ieslēgts arī laikā, kad šīs plūsmas nav vairs tik intensīvas.

Satiksmes plūsmas intensitāte parasti sasniedz pīķi (augstāko līmeni) no rīta pirms darba laika sākuma un pēcpusdienā, pēc darba laika beigām. Tomēr vairāk kā puse no apgaismojuma degšanas laika satiksmes intensitāte ir krietni zem šī līmeņa. Attiecīgi, izmantojot plūsmas intensitātes analīzi un individuālus sensorus, ir iespējams pielāgot apgaismojuma intensitātes līmeni aktuālajai situācijai, kas nodrošina šādus ieguvumus:

  • Elektroenerģijas ietaupījums samazinot gaismas intensitāti;
  • CO2 izmešu samazinājums samazinot, gan gaismas intensitāti, kad tā nav nepieciešama, gan arī izmantojot energoefektīvus modernu tehnoloģiju gaismekļus;
  • Individuāli vadāmu gaismekļi, nodrošinot gaismas vienmērīgumu;
  • Trauksmju paziņojumi, par traucējumiem, vai defektiem apgaismojuma tīklā, nodrošinot iespēju ātrākai bojājumu novēršanai.

Sistēmas darbības principi:

Katrs no gaismekļiem nosūta informāciju segmenta kontrolierim par aktuālo apgaismojuma līmeni, kā arī gaismas ķermeņa stāvokli, papildus tam arī tiek nosūtīta informācija par automašīnu un gājēju plūsmu. Šī informācija arī tiek nosūtīta no viena gaismekļa blakus esošajiem. Šāda saziņas tehnoloģija dod iespēju ātri reaģēt uz izmaiņām situācijā un attiecīgi nodrošināt atbilstošu apgaismojumu satiksmes plūsmām. Kā arī samazina nelietderīgi patērēto resursu apjomu.

Papildus informācijas apmaiņai no gaismekļa uz segmenta kontrolieri ir arī iespēja aprīkot gaismekļus ar individuāliem kustību sensoriem dodot iespēju nodrošināt apgaismojuma līmeņa regulēšanu gan katram individuālam gaismeklim, gan arī mazākiem segmentiem, veicot informācijas apmaiņu tieši starp gaismas ķermeņiem.

Gaismas ķermeņi savā starpā un ar segmenta kontrolieri sazinās izmantojot bezvadu saziņu 868 MHz radio tīklā, kā arī Mesh tehnoloģiju, kas nodrošina kvalitatīvu tīkla paplašināšanu un arī informācijas nodošanu no katra sistēmas elementa.

Ieguvumi no viedās sistēmas darbības

Esošās apgaismojuma sistēmas

  • Darbojas ar pilnu jaudu visu dzīves ciklu.
  • Gaismeklis nereģistrē informāciju par traucējumiem vai bojājumiem.
  • Nav iespējama individuālu gaismas ķermeņu vadība.
  • Nav atpakaļ saites no gaismas ķermeņiem par to stāvokli.

 

 

Atjaunotās apgaismojuma sistēmas

  • Apgaismojuma līmenis tiek piemērots transporta un gājēju plūsmai.
  • Katrs gaismeklis ir individuāli vadāms.
  • Atpakaļ saite no katra gaismas ķermeņa.
  • Elektroenerģijas patēriņa samazinājums pateicoties
  1. plūsmas intensitātes sensoriem,
  2. kustību sensoriem,
  3. individuālai gaismekļa vadībai.
  • Operatīva informācija par traucējumiem apgaismojuma sistēmas darbībā.

Būtiski samazinās netiešās izmaksas jeb apkalpošanas un uzturēšanas darbiem nepieciešamās izmaksas.

  • Tieši paziņojumi no gaismekļa kuram ir traucējumi vai bojājumi.
  • Apkalpošanas darbus var precīzāk plānot.
  • Apkalpošanas gadījumā nav jāieslēdz visas līnijas apgaismojums, kā tas ir šobrīd, bet var ieslēgt individuālus gaismas ķermeņus.
  • Gaismekļa dzīves cikls būtiski tiek pagarināts, jo tas netiek darbināts ar pilnu jaudu, bet gan samazinātu lielāko daļu no mūža ilguma.

Elektroenerģijas ietaupījums Nomainot esošos gaismekļus pret LED tehnoloģiju gaismekļiem, pie jauno LED gaismekļu 100% darba režīma elektroenerģijas ietaupījums būs aptuveni 25%.

Diennakts tumšajā laikā, veicot dimmēšanu, tiek ietaupīti vēl papildus 30-50% no LED jaudas.  

Apgaismojums kopumā tiks nomainīts 122 ielās un/vai ielu posmos: Aizkraukles iela, Andreja Upīša iela, Andreja iela, Atpūtas iela, Blaumaņa iela, Blāzmas iela, Celtnieku iela, Cīruļu iela, Čiekuru iela, Čakstes prospekts, Dambja iela, Daugavas iela, Fabrikas iela, Griezes iela, Ikšķiles iela, Indrānu iela, Jāņa Fabriciusa iela, Jaunatnes iela, Jura Alunāna iela, Kaijas iela, Kaļķu iela, Karjeras iela, Kastaņu iela, Klusā iela, Kranciema iela, Krasta iela, Kvēles iela, Ķeguma iela, Lāčplēša iela, Lakstīgalu iela, Lībieškalna iela, Līču iela, Lielvārdes iela, Meldru iela, Mičurina iela, Miera iela, Norupes iela, Ogres iela, Ozolu iela, Pagasta iela, Pārslas iela, Pīlādžu iela, Poruka iela, Riekstu iela, Rožu iela, Robežu iela, Skautu iela, Slimnīcas iela, Smilšu iela, Strautu iela, Strazdu iela, Suntažu iela, Sūnu iela, Taisnā iela, Turkalnes iela, Uzānu iela, Uzvara iela, Vārpas iela, Vēju iela, Viestura aleja, Zaķu iela, Zaļā iela, Zemeņu iela, Zinību iela, Astilbju iela, Begoniju iela, Flokšu iela, Kamēliju iela, Krešu iela, Lupīnu iela, Matiolu iela, Pieneņu ceļš, Prīmulu iela, Rezēdu iela, Zvaniņu iela, A.Upīša iela (gar dzelzceļu - taciņa), Bērzlapju iela, Bezdelīgu iela, Baldones iela, Birzgales iela, Gaismas prospekts (no Zilokalnu prospekta līdz Ausekļa prospektam), Indrānu iela (no Andreja ielas līdz atpūtas ielai), Kārklu iela, Lašu iela, Lauberes iela, Lēdmanes iela, Lejas iela, Madlienas iela, Mednieku iela, Mežmalas iela, Ošu iela, Pērkonu iela, Pļavmalas iela, Pļavas iela, Pļaviņu iela, Riņķa iela, Rūpnieku iela, Saulstaru iela, Sietiņu iela, Skuju iela, Stūrīšu gatve, Stirnu iela, Taurupes iela, Tūju iela, Upes prospekts (no Kalna prospekta līdz Krasta ielai), Vidus iela, Ziemeļu iela, Zvaigžņu iela, Bārbeļu iela, Ciniju iela, Efeju iela, Gerberu iela, Gladiolu iela, Ģerāniju iela, Magnoliju iela, Narcišu iela, Petūniju iela, Samteņu iela, Skalbju iela, Čakstes prospekts (no Indrānu ielas līdz Skalbju ielai), Piparmētru iela, Lavandu iela.  

Projekta kopējās izmaksas ir plānotas 781 998,80 EUR, no kurām Finanšu instrumenta līdzfinansējums būtu 547 399,16 EUR.

Pievienotās saites

Ogres pilsētas apgaismojuma sistēmā ievieš viedās tehnoloģijas
Paveiktie darbi 23
Pateicoties vērienīgam investīciju projektam, Ogre kļūs gaišāka
Turpinās ielu apgaismojuma atjaunošana un gaismekļu maiņa Ogrē
Paveiktie darbi 23