Andris Dambis

Autosacīkšu mašīnu inženierim un konstruktoram Andrim Dambim Ogres Goda pilsoņa nosaukums piešķirts 2012. gada 16. februārī par Ogres vārda popularizēšanu pasaulē un inovatīvo uzņēmējdarbību autosacīkšu mašīnu izgudrošanā un būvniecībā. Par nopelniem Latvijas valsts labā 2013. gada 18. novembrī piešķirts IV šķiras Triju Zvaigžņu ordenis.

Andris Dambis (04.10.1958.) studējis Rīgas Tehniskās universitātes Mehānikas un mašīnbūvniecības fakultātē, iegūta inženiera izglītība specialitātē automobiļi un automobiļu saimniecība.

Andra pirmā darba vieta no 1982. līdz 1986. gadam ir Latvijas PSR Valsts autoinspekcijas pārvalde, kur viņš ir tehniskais inspektors. Pēc tam 6 darba gadi Latvijas PSR Valsts autoinspekcijā Ogres nodaļas priekšnieka amatā.

1993. gadā A. Dambis dibina SIA "Anda AD", kas nodarbojas ar auto piekabju konstruēšanu un izgatavošanu. No 1993. gada viņš ir SIA "Ogres servisa centrs" un SIA "OSC" dibinātājs un direktors (firma nodarbojas ar sporta auto konstruēšanu, ielas auto servisu un apkopi).

Andra lielā aizraušanās – konstruēt apvidus rallija auto "OSCar", ar kuriem sportisti veiksmīgi piedalījušies pasaules kausa posmos rallijā – reidā, kā arī maratonrallijā Dakārā kopš 2003. gada. Andris ir uzbūvējis vairākus rallija un autokrosa auto, kas veiksmīgi piedalījušies Eiropas līmeņa čempionātos.

A. Dambis kā autosportists sasniedzis augstus rezultātus – 2004. gadā 1. vieta kategorijā "First Time in Dakar" maratonrallijā Dakārā. Viņš ir divkārtējs Eiropas vicečempions autokrosā, vairākkārtējs Latvijas čempions autokrosā. Izcīnījis 2. un 3. vietu 24 stundu sacensībās Francijā un Portugālē. 1982. gadā ieguvis 1. vietu Ekorallijā "Rīga – Maskava".

Īpašu popularitāti A. Dambis ieguva Dakāras rallijā Dienvidamerikā (2012. gada sākumā), kurā startēja ar Ogrē būvēto elektroautomobili "OsCar eO". Andris kopā ar savu pārinieku Māri Saukānu kļuva par pirmo elektroautomobiļa ekipāžu sacensību vēsturē, kas piedalījusies un aizbraukusi līdz finišam. A. Dambja paškonstruētais elektroautomobilis "OsCar eO", lai gan nebija tik ātrs, kā mašīnas, kas darbojas ar benzīnu vai dīzeļdegvielu, 15 dienas pacietīgi virzījās uz savu mērķi un tas ir sasniegts – 77. vieta no 78 finišējušām vieglajām automašīnām. Ja ņem vērā, ka teju 100 konkurentu līdz galam nemaz netika, jo bija spiesti izstāties, tas ir lielisks sasniegums!