Lokālplānojumi
Izstrādās attīstības programmu jaunveidojamajam Ogres novadam

Sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 23.marta noteikumu Nr.157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums” 27.punktu

Lokālplānojuma[1] “Lokālplānojums zemes vienībām ar kad. apz. 74680110081 un 74680110083, Madlienas pag., Ogres nov., lai grozītu Ogres novada teritorijas plānojumu” (turpmāk – Lokālplānojums) izstrāde uzsākta saskaņā ar Ogres novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes 2018.gada 18.oktobra lēmumu “Par lokālplānojuma “Lokālplānojums zemes vienībām ar kad. apz. 74680110081 un 74680110083, Madlienas pag., Ogres nov., lai grozītu Ogres novada teritorijas plānojumu” izstrādes uzsākšanu”[2].

Lokālplānojuma izstrādes mērķis ir pamatot nepieciešamās izmaiņas Pašvaldības 2012.gada 21.jūnija saistošajos noteikumos Nr.16/2012 „Ogres novada teritorijas plānojuma grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” (turpmāk –SN16/2012) noteiktajā funkcionālajā zonējumā un teritorijas izmantošanas aprobežojumos, radot priekšnoteikumus olu un olu produktu ražotnes izveidei (turpmāk – Paredzētā darbība).

Lokālplānojuma izstrādes ierosinātājs ir SIA “Gallusman” (reģ. Nr.40103895261), izstrādātājs – SIA “Reģionālie projekti” (reģ. Nr.40003404474).  

Saskaņā ar Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk – VPVB) 2018.gada 15.novembra lēmumu Nr.4-02/78 “Par stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu”[3], kas pieņemts pamatojoties uz likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 4.panta pirmās daļas 1.punktu un 1.pielikuma 23.punkta 2.apakšpunktu, Lokālplānojumam tika piemērota stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra. Lokālplānojuma Vides pārskatu izstrādāja SIA “Reģionālie projekti”.

Saskaņā ar Lokālplānojuma risinājumiem tiek mainīta funkcionālā zona no Zaļā teritorija (Mežs) uz Lauksaimniecības teritorija, tiek grozīts SN16/2012 Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos noteiktais minimālais sanitārais attālums no dzīvnieku fermas līdz valsts reģionālajam autoceļam, ņemot vēra Paredzētās darbības apjomu un specifiku, tiek konkretizēti teritorijas izmantošanas un apbūves nosacījumi, tādējādi radot priekšnoteikumus Lokālplānojuma teritorijas efektīvākai izmantošanai Paredzētās darbības vajadzībām, kā arī mazinot potenciālo negatīvo ietekmi uz vidi un pieguļošo īpašumu iedzīvotāju dzīves kvalitāti.

Saskaņā ar Pašvaldības domes 2020.gada 14.maija lēmumu “Par lokālplānojuma “Lokālplānojums zemes vienībām ar kad. apz. 74680110081 un 74680110083, Madlienas pag., Ogres nov., lai grozītu Ogres novada teritorijas plānojumu” 2.0.redakcijas un Vides pārskata nodošanu publiskajai apspriešanai un atzinumu saņemšanai” [4] Lokālplānojuma 2.0.redakcija un Vides pārskata projekts tika nodoti publiskajai apspriešanai un institūciju atzinumu saņemšanai.

Atbilstoši Pašvaldības domes 2021.gada 29.jūlija lēmumam “Par lokālplānojuma “Lokālplānojums zemes vienībām ar kad. apz. 74680110081 un 74680110083, Madlienas pag., Ogres nov., lai grozītu Ogres novada teritorijas plānojumu” apstiprināšanu” ar Pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr.14/2021 “Lokālplānojums zemes vienībām ar kad. apz. 74680110081 un 74680110083, Madlienas pag., Ogres nov., lai grozītu Ogres novada teritorijas plānojumu. Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un grafiskā daļa.”[5] tika apstiprināts Lokālplānojums.

Vides pārskata, institūciju atzinumu un publiskās apspriešanas rezultātu ievērošana Lokālplānojumā

Vides pārskatā[6] izvērtēts faktiskais vides stāvoklis Lokālplānojuma teritorijā, kā arī identificēta un izvērtēta Lokālplānojuma risinājumu potenciālā ietekme uz vidi. Vides pārskats izstrādāts, izmantojot gan publiski pieejamos informācijas avotus – institūciju datu bāzes, sniegtos nosacījumus un informāciju, Lokālplānojuma izstrādes un Paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtēšanas procedūras ietvaros veiktās izpētes, Pašvaldības attīstības plānošanas dokumentus, normatīvos aktus, Lokālplānojuma pasūtītāja sniegtos datus par Paredzēto darbību.  

Vides pārskatā tiek identificētas šādas ar Lokālplānojuma īstenošanu saistītās potenciālās vides problēmas: vizuālais piesārņojums, gaisa,  augsnes un gruntsūdens piesārņojums, trokšņa piesārņojums. Minētais tika ievērots, iestrādājot Lokālplānojumā  attiecīgos risinājumus un nosacījumus.

Lokālplānojuma 2.0.redakcijas un Vides pārskata projekta publiskā apspriešana norisinājās laika periodā no 2020.gada 28.maija līdz 25.jūnijam.

Lokālplānojuma 2.0.redakcijas publiskās apspriešanas laikā netika iesniegts neviens fiziskās/juridiskās personas priekšlikums.

Saņemti atzinumi no visām Lokālplānojuma izstrādei nosacījumus sniegušajām institūcijām. Ņemot vērā VSIA “Latvijas Valsts ceļi” 2020.gada 11.jūnija atzinumā Nr.4.3.4./7598 un VPVB 2020.gada 2.septembra atzinumā Nr.4-09/11 noteikto, kā arī pamatojoties uz AS “Sadales tīkls” 2020.gada 8.jūnija elektroietaišu tehniskajiem noteikumiem Nr.124032190 un Lokālplānojuma izstrādes vadītāja konstatētajām redakcionālajām nepilnībām, tika veiktas redakcionālās korekcijas[7] Lokālplānojuma Paskaidrojuma rakstā, Vides pārskatā un Pārskatā par lokālplānojuma izstrādi Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā izstrādājot Lokālplānojuma 2.1.redakciju.

Izvērtējot un apkopojot publiskās apspriešanas laikā izteiktos priekšlikumus un institūciju atzinumus tika secināts, ka Lokālplānojuma redakcijai pilnveidošana nav nepieciešama. 

Lokālplānojuma izstrādes vadītāja ziņojums par Lokālplānojuma 2.0.redakcijas un Vides pārskata publiskās apspriešanas rezultātiem un turpmāko virzību

Apkopojums par Lokālplānojuma 2.0.redakcijas un Vides pārskata publiskās apspriešanas ietvaros saņemtajiem institūciju atzinumiem

Vides pārraudzības valsts biroja 02.09.2020. atzinuma Nr.4-03/14 apkopojums

Lokālplānojuma 2.0. redakcijas un Vides pārskata publiskās apspriešanas ietvaros 11.06.2020. organizētas sanāksmes protokols

Lokālplānojuma risinājumu pamatojums, vides apsvērumu integrēšana Lokālplānojumā

Lokālplānojuma risinājumi ir izstrādāti, ņemot vērā Paredzētās darbības specifiku un tās potenciālo ietekmi uz vidi, balstoties uz integrētās pieejas principu, līdzsvarojot vides aspektus, sabiedrības intereses un ekonomisko attīstību.

Lokālplānojuma risinājumi paredz mainīt funkcionālo zonu no Zaļā teritorija (Mežs) uz funkcionālo zonu Lauksaimniecības teritorija.

Lokālplānojumā tiek arī precizēts SN16/2012 TIAN noteiktais minimālais sanitārais attālums no dzīvnieku fermas (300 m), nosakot sanitāro aizsargjoslu valsts reģionālā autoceļa P80 aizsargjoslas platumā (60 m), kā arī tiek izmainīti apbūves parametri (būtiskākais – apbūves augstums tiek noteikts  20 m līdzšinējo 12 m dzīvojamai apbūvei un 2 stāviem citai apbūvei).

Lokālplānojuma TIAN izvirzītie nosacījumi vērsti uz Paredzētās darbības potenciālās negatīvas ietekmes uz vidi mazināšanu vai novēršanu. Lokālplānojuma TIAN paredz apstādījumu joslu izveidi 20 m platumā gar valsts reģionālo autoceļu P80 Tīnūži-Koknese, kā arī gar Lokālplānojuma teritorijas robežu, kas robežojas ar zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 74680110012 un 74680110029. Savukārt gar pārējo Lokālplānojuma teritorijas robežu tās perimetrā ierīkojama apstādījumu josla ne mazāk kā 6 m platumā.

Vides pārskatā tiek izvērtētas divas Lokālplānojuma teritorijas attīstības alternatīvas:

  • 0.alternatīva, saskaņā ar kuru Lokālplānojuma teritorijas attīstība notiek saskaņā ar SN16/2012;
  • 1.alternatīva, saskaņā ar kuru ar Lokālplānojumu tiek grozīti minētie saistošie noteikumi, veicot funkcionālā zonējuma grozījumus, precizējot sanitāro attālumu no būves dzīvniekiem līdz valsts reģionālajam autoceļam P80, atbilstoši Paredzētajai darbībai konkretizējot teritorijas izmantošanas un apbūves nosacījumus.

Izvērtējot SN16/2012 nosacījumus un Lokālplānojuma risinājumus, konstatējams, ka SN16/2012 atļautie izmantošanas veidi daudzos aspektos sakrīt ar Lokālplānojuma noteikto, izņemot atsevišķus apbūves parametrus. Saskaņā ar SN16/2012 TIAN funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija viens no atļautajiem teritorijas izmantošanas veidiem ir lauksaimnieciskās produkcijas audzēšana, apstrāde un uzglabāšana. Saskaņā ar minēto noteikumu TIAN 7.62.apakšpunktu šis atļautās izmantošanas veids ietver laukkopību, lopkopību, mājputnu un kažokzvēru audzēšanu, biškopību, dārzkopību un stādu audzēšanu (arī segtās platībās), dīķsaimniecību un zivsaimniecību un ar šīm izmantošanām saistītās ēkas un būves (kūtis, fermas, barības un citas noliktavas), kā arī lauksaimnieciskās produkcijas uzglabāšanas un pārstrādes uzņēmumus un lauksaimniecības tehnikas apkopes darbnīcas. No minētā izriet, ka lauksaimnieciskās produkcijas ražotnes būvniecība, taču mazākajā apjomā, nekā Paredzētā darbība, ir pieļaujama arī saskaņā ar 0.alternatīvu. Jāņem vērā, ka ražotnes būvniecība mazākajā apjomā negarantē to, ka netiks rādīta būtiska ietekme uz vidi (noteicošie ir pielietotie tehnoloģiskie risinājumi).

Atbilstoši 1.alternatīvai samazināmais minimālais sanitārais attālums no dzīvnieku turēšanai paredzētām būvēm līdz valsts reģionālajam autoceļam P80 neradīs vērā ņemamus vides riskus. Gar autoceļu plānotā apstādījumu josla veiks vizuālās ekranēšanas funkciju, savukārt infekciju slimības izplatīšanās gadījumā atbildīgais valsts dienests izstrādās atbilstošo pasākumu plānu, t.sk. nepieciešamības gadījumā izsludinot karantīnu ar aizsardzības un uzraudzības zonām.

Apbūves augstuma ierobežojuma noteikšana 20 m būtiski neietekmēs ainavisko teritorijas uztveri, ņemot vērā gar autoceļu P80 un austrumu robežu paredzēto apstādījumu joslu, ka arī pieguļošajos īpašumos esošo mežu, kas veic vizuālā ekrāna funkciju. Jāņem vērā, ka SN16/2012 nedzīvojamajai apbūvei noteiktais augstuma ierobežojums ir 2 stāvi, kas teorētiski var sasniegt/pārsniegt ar Lokālplānojumu noteikto robežlielumu.

Papildus tam svarīgi atzīmēt, ka Lokālplānojumā ir ietverti risinājumi potenciālās negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai, balstoties uz Paredzētās darbības specifiku, ka arī tiek radīti priekšnoteikumi saimnieciskās darbības attīstībai.

Ņemot vērā minēto, Pašvaldība secina, ka 1.alternatīva ir optimālākā.

Pasākumi Lokālplānojuma īstenošanas monitoringa veikšanai

Lokālplānojuma īstenošanas rezultātā Lokālplānojuma teritorijā un Paredzētās darbības ietekmes zonā palielināsies smaku, trokšņa, grunts un ūdens piesārņojošo vielu emisiju apjoms, kā arī Paredzētājai darbībai tiks patērēts ievērojams ūdens apjoms. Ņemot vēra to, ka Paredzētā darbība atbilst A piesārņojošās darbības kategorijai, Paredzētās darbības veicējam būs jānodrošina monitoringa pasākumi saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, iegūtie ietekmi uz vidi raksturojošie dati, kā arī attiecīgo valsts institūciju un Pašvaldības rīcībā esošie dati tiks izmantoti Lokālplānojuma monitoringa ziņojuma izstrādes vajadzībām. Saskaņā ar Vides pārskatā noteikto Lokālplānojuma monitoringa ziņojuma izstrādei izmantojamo indikatoru starpā tiks izmantoti 1. tabulā norādītie indikatori.

1.tabula

Saskaņā ar Vides pārskatu Lokālplānojuma monitoringa ziņojuma izstrādei izmantojamie indikatori 

JOMA

INDIKATORI

TRANSPORTS

  • Lietus ūdeņu novadīšanas un attīrīšanas sistēmas pie ceļiem un laukumiem (garums/m2)
  • Transporta plūsma (vieglais, kravas transports)
  • Prettrokšņa pasākumi (aktivitātes)

VIRSZEMES UN PAZEMES ŪDEŅU KVALITĀTE

  • Ogres upes ūdensobjektu ekoloģiskā un ķīmiskā kvalitāte (LVĢMC dati)
  • Dzeramā ūdens analīžu rezultāti (Veselības inspekcijas un uzņēmuma dati)
  • Pazemes ūdeņu krājumu izmantošanas intensitāte (uzņēmuma dati)
  • Savākto un attīrīto notekūdeņu daudzums, piesārņojošo vielu koncentrācijas (uzņēmuma dati)
  • Savākto un attīrīto lietus ūdeņu daudzums (uzņēmuma dati)
  • Ieviestie notekūdeņu attīrīšanas efektivitātes pasākumi (uzņēmuma dati)

ATKRITUMU APSAIMNIEKOŠANA

Radīto un nodoto atkritumu apjoms (t. sk. tehnoloģiskā procesa, sadzīves, bīstamo atkritumu), noslēgtie līgumi ar atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, uzglabāšanas un pārstrādes uzņēmumiem, kas saņēmuši attiecīgās atļaujas (uzņēmuma dati)

TROKSNIS                                                                        

  • Iedzīvotāju iesniegumi un ziņojumi par radīto troksni (pašvaldības dati, vides institūciju dati, u. c.)
  • Veiktie trokšņa intensitātes mērījumi (uzņēmuma un citu iestāžu dati)

GAISA PIESĀRŅOJUMS

  • Limitētās un faktiskās emisijas uzskaite vai aprēķini no lokālplānojuma teritorijā perspektīvajiem emisiju avotiem, ņemot vērā potenciālo uzņēmuma piesārņojošās darbības atļaujā noteiktos nosacījumus (uzņēmuma dati)
  • Iedzīvotāju iesniegumi un ziņojumi par smakām (pašvaldības dati, vides institūciju dati)

Saskaņā ar VPVB 2020.gada 2.septembra atzinumā Nr.4-03/14 “Par lokālplānojuma zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 74680110081 un 74680110083 Madlienas pagastā, Ogres novadā Vides pārskatu” noteikto, lai konstatētu Lokālplānojuma īstenošanas radīto tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi, Pašvaldībai, izmantojot valsts vides monitoringa un citus pieejamos datus, vismaz vienu reizi plānošanas periodā (2025. gadā) jāizstrādā monitoringa ziņojums un jāiesniedz VPVB. Vadoties no labas pārvaldības prakses un lietderības apsvērumiem, VPVB rekomendējis izvērtēt iespējas šo monitoringa ziņojumu apvienot ar plašākas apkārtnes/novada teritorijas plānošanas monitoringu. Ņemot vērā minēto, Lokālplānojuma īstenošanas ietekmes uz vidi izvērtējums tiks veikts Ogres novada teritorijas plānojuma 2012.-2024.g. (turpmāk – Teritorijas plānojums) īstenošanas monitoringa ziņojuma izstrādes ietvaros, kas tiks sagatavots 2023. gadā.


[1] lokālplānojuma materiāli un Vides pārskats, attiecīgie Ogres novada pašvaldības domes lēmumi ir pieejami Valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā: https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_18582

[2] https://tapis.gov.lv/tapis/lv/downloads/97699

[3] https://www.vpvb.gov.lv/lv/media/1308/download

[4] https://tapis.gov.lv/tapis/lv/downloads/99718

[5] https://tapis.gov.lv/tapis/lv/downloads/121274

[6] https://tapis.gov.lv/tapis/lv/downloads/107011  

[7] https://tapis.gov.lv/tapis/lv/downloads/106983